aLap

OKPV verseny élménybeszámoló

A Matthias Corvinus Collegium idén is megrendezte az Országos Középiskolai Problémamegoldó Verseny csapatversenyt, aminek a döntőjébe két toldys csapat is bejutott. Az OKPV sok szempontból hasonlít egy történelem versenyhez, de kizárólag történelmi versenynek nem nevezhető. Ez azért van, mert a verseny során olyan, az üzleti életben is használt „eszközöket” kellett használnunk, mint a SWOT analízis, vagy az opciós fa. Ezeken kívül, a feladatok probléma-központúsága miatt az OKPV egy nagyon egyedi versenynek számít ma Magyarországon.

Az OKPV-n háromfős csapatok indulhattak , ezért a csapatmunka is fontos részévé vált a versenynek. Az első két fordulót online tartották, és ezeknél egy-egy szöveget kaptunk, amikkel kapcsolatban 1 óra alatt 24 kérdést kellett megválaszolnunk. Az előzetes tudásunk nem számított sokat, mivel mindkét témakör nagyon specifikus volt, de így is továbbjutottunk (Budapesten a legmagasabb pontszámmal) a regionális fordulóba.

A regionális forduló már élőben zajlott az MCC újbudai központjában. Ebben a fordulóban a verseny előtt 6 nappal kaptunk egy „problémát”, amire a csapatnak egy megoldást kellett kitalálnia, és ezt prezentálnia a szakmai zsűrinek. Az OKPV honlapján belinkeltek egy videósorozatot, ahol megmutatták, hogyan zajlik a problémamegoldás menete, és hogy milyen prezentációt várnak el a versenyzőktől. A regionális fordulóban egy nagyon érdekes problémát kaptunk: 1945 májusában járunk, és Winston Churchillnek kell tanácsot adnunk, hogy hogyan akadályozzuk meg a Szovjetunió kelet-európai terjeszkedését. Ezenkívül 1945 nyarán Angliában választásokat tartottak, így a miniszterelnöknek a választásokkal kapcsolatban is segítenünk kellett (egyébként érdekes, hogy Churchill elvesztette 1945-ben a brit választásokat, tehát az utóbbi elég jól jött volna neki). A prezentációnk során használnunk kellett SWOT analízist, opciós fát, fel kellett vázolnunk a felmerülő kockázatokat, valamint ezekre a kockázatokra megoldást is kellett keresnünk.

A döntőbe 32 csapat jutott be, és köztük ott volt két toldys csapat is[*]. A döntősöket 4 „divízióba” osztották, és minden „divízió” legjobb csapata jutott tovább a nagydöntőbe. A döntő feladatában végre magyar történelemmel kellett foglalkoznunk: a 13 éves IV. Lászlónak kellett segítenünk, hogy megerősíthesse hatalmát a királyságban, ugyanis az országot különböző tartományurak irányították (mint Károly Róbert idején – a Csákok, Kőszegiek, Borsa Kopasz…). Az országban azonban problémát jelentett még a kunok fosztogatása is, valamint a királynak egy olyan döntést is meg kell hoznia, hogy ki fog a térség legerősebb hatalmává válni. Ebben a „problémában” az volt egyszerre nehéz – és eközben nagyszerű –, hogy sokfelé el lehetett indulni, és ha a megoldásunkat meg tudjuk indokolni, akkor nincs olyan, hogy rossz megoldás. Ezenkívül a felkészülés miatt sokat lehetett tanulni a korról, és a ritkán használt stratégiai gondolkozás is előtérbe került. Sajnos rajtunk kívül álló tényezők miatt 5. helyezettek lettünk diviziónkban, így a nagydöntőbe nem kerültünk be. Szerencsére az előadások mellett megtartott történelmi kvízt – két másik csapattal egyetemben – sikerült megnyernünk, így különdíjat hozhattunk haza Németh György tanár úrnak, csapatunk felkészítő tanárának.

Miért éri meg benevezni?

A versenyre beneveznünk szerintem kiváló ötlet volt. Hasznos volt a különböző üzleti technikákat használni, de a probléma megoldásához vezető felkészülés is rengeteg új információt tartalmazott. Ezenkívül mindenki, aki a döntőbe jutott, könyvnyereménnyel mehetett haza, sőt, az első 3 helyezettnek különdíjakat is osztottak. Idén a győztes csapat egy 4 napos római utazást nyert 4 fő számára, mivel a csapattagokon kívül a felkészítő tanárt is jutalmazták. Vicces volt, hogy a második helyezettnek szánt pécsi utazást idén egy pécsi csapat nyerte meg – reméljük azóta rendeződött a helyzet.


[*] A két toldys csapat:
Rendszerváltás: Harangozó Bence, Kovács Róbert, Persányi Barnabás
Kizil Elma: Szabó-Schermann Frida, Őszy Iván, Wéber András